USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

(klikkaa vastaukset auki)

Lajittele EUR, FIN sekä kertalavat erikseen omiin nippuihin. Tämä mahdollistaa turvallisen lastauksen ja purun kohteessa.

Toivomme kuormalavat pinottuina yksittäin joko 15-17 kpl korkeisiin nippuihin tai sisäkkäin 25 kpl nippuihin)

Ilmoita määrä (montako nippua on noudettavana mitäkin laatua) joko lähettämällä noutopyynnön [email protected] tai soittamalla 019-512271. Ilmoita myös tarkat yhteystiedot (oma nimi, yrityksen tiedot, osoite, puh.nro).

Minimimäärä pk-seutu n.

Minimimäärä muu n.

Kustannus sisältää kuormalavojen noudon, rahdin sekä meillä tehtävän lajittelutyön että hävitettävien kuormalavojen jätemaksun. Säästät rahtikustannuksissa kierrättämällä meille vain ehjiä EUR- ja FIN-kuormalavoja. Rikkinäiset kuormalavat kannattaa lajitella poltettavaan puujätteeseen.

EUR, FIN ja kertalavoista voi saada hyvitystä. Mikäli määrä on pieni, kohde sijaitsee logistisesti kaukana tai lavojen laatu on huono eli lavat eivät sovellu kierrätykseen – todennäköisesti ei saa hyvitystä. Tämä katsotaan aina tapauskohtaisesti. Kuormalavojen kierrätyspalvelu on myös saatavilla eli tuolloin palvelusta joutuu maksamaan.

Laita sähköpostia myyntiimme tai soita 019-512271 ja kerro tarpeesi.
Ennen yhteydenottoa, on hyvä miettiä mihin käyttöön lavat tarvitset, minkä verran painoa pitää kestää, toivottu toimitusaika ja montako kpl.

Haluatteko itse noutaa lavat Loviisasta, vai tuleeko toimitettuna teille? Pyytäisimme huomioimaan että yleensä kustantaa saman verran kuljettaa 17 kpl kuin 1 lavaa (1 lavanippu eli 0,4lvm vie autosta tilaa).

Samalla rahdin hinta per lava laskee mitä enemmän tilaa.

KUORMALAVASANASTOA

Tähän on kerätty kuormalavasanoja jotka käytetään kuormalavojen käsittelyssä tai kuljettamisessa. Vihdoinkin ymmärrät mistä varastonmiehet ja kuljettavat puhuvat.

 

Nuppi

Kuorma-auto johon mahtuu noin 17 lavanippua.

PP tai puoliperä tai puolikas

Puoliperä eli kuorma-auton kärry joka on noin 13 m pitkä ja eur lavapohjia 33 kpl

Jakari

Jakeluauto joka jakaa tavarat

Standardilava

Standardilavalla tarkoitetaan yleensä EUR lavaa joka on vaihtokelpoinen. Voidaan tarkoittaa myös standardikokoista FIN lavaa mutta silloin sanotaan yleensä standardi FIN lavaa.

Vasikka

Kuusi metriä pitkä lyhyempi keskiakseliperävaunu. Ei ole niin yleisesti käytetty vaunu Suomessa.

Perälauta

Kuorma-auton takana oleva lastaustaso jonka voi nostaa ja laskea.

Lavametri (lvm)

Metrin pituinen osa auton tai trailerin kuormaustilasta koko kuormatilan leveydeltä ja korkeudelta. Yksi EUR-lavanippu vie 0,4 lvm (1,2 metriä x 0,8 m / 2,4m) ja FIN-lavanippu vie 0,5 lvm.

Käyttöasentoon pinottu

Lavat ovat pinottu päällekkäin noin 17 kpl nippuihin josta on helppo ottaa lavat yksitellen esim trukilla. EUR ja FIN lavat pinotaan yleensä käyttöasentoon.

Sisäkkäin pinottu

Lavat pinottu sisäkkäin yleensä noin 25 kpl nippuihin. Kertalavat pinotaan yleensä aina sisäkkäin jotta lavoja mahtuu enemmän kuorma-autoon.

Siivekkeellinen lava

Lava jonka palikat voivat ovat hieman sisempänä eli eivät ole ihan kulmissa.

Ympärijalkanen lava

Lava jossa jalkalauta kiertää lavan ympäri pohjassa eli yleensä 5 jalkalautaa normaalin 3 sijaan.

Nelitielava

Lava jonka voi nostaa pumpppukärryllä kaikista neljästä sivuista.

Kaksitielava

Lava jonka voi vaan nostaa pumppukärryllä 2 sivusta eli yleensä konttilava.

Rocla

Pumppukärry jolla lavat siirretään autoon sisään tai autosta ulos. Voi olla myös sähkökäyttöinen. On myös Suomen johtava merkki pumppukärryissä.

Aluslava tai orjalava

Tuotteiden alla oleva lava kutsutaan aluslavaksi tai orjalavaksi. Esim myymälälavanippujen alla on yleensä eur-kokoinen aluslava ja sen päällä 2 tornia myymälälavoja

Torni

Yksi korkea lavanippu kutsutaan lavatorniksi. Se voi olla yksi nippu jossa yleensä 17 kpl lavaa tai varastossa esim 2 nippua päällekkäin.

Rahtari

rekka-auton kuljettaja

Rekka

Rekalla on tarkoitettu alun perin puoliperävaunua. Nykyään sanalla viitataan myös täysperävaunuun.

Laituri

Terminaalin tai varaston lastaus- tai purkupaikka

Pässi

Akkukäyttöinen pumppukärry jonka takana voi seistä. Käytetään terminaaleissa kuormalavojen siirtoon

Tuplapässi

Näillä pumppukärryillä voi siirtää 2 lavanippua kerralla. Haarukat eli piikit ovat yleensä 2400 mm pitkät

Juitsari

Kuljetusliikkeen ajojärjestelijää kutsutaan yleensä juitsariksi.

Eurolava

Vaihtokelpoinen EUR lava jonka mitat on 800×1200

Teholava, puolilava tai myymälälava

Kertalava 600×800, usein käytetty myymälöissä josta myydään tuotteita suoraan asiakkaalle

Kertalava

Kertalava eli kevyempi kuin EUR ja FIN lava.

Finni-lava, VR lava

FIN lava jonka mitta on 1000×1200.On vaihtokelpoinen standardilava.

Otatko pumput

Tuotko pumppukärryn

Heittää lavoja, lempata lavoja

Tarkoittaa lavojen lajittelua tai pinoamista

Ihan rimpula

Todella kevyt lava

Romulava

Kuormalava joka on vääränmittainen, liian rikkinäinen tai liian kevyt ja siitä tehdään yleensä haketta.

CHEPPI

Sininen vuokralava. Palautetaan aina Chepille.

Vuokralava

Lava joka on suljetussa kierrossa eli ne pitää palauttaa omistajille suoraan. Siniset Chep lavat ovat vuokralavoja.

Panimo-lava tai Pan-lava

Panimoiden käyttämä lava jonka mitat on 1200×900. Kiertävät panimoiden ja kauppojen välissä suljetussa systeemissä.

IPPC- tai tähkäleima, ISPM-15

EU:n ulkopuolisiin maihin vietävissä lähetyksissä käytettävän puisen pakkausmateriaalin on pääsääntöisesti oltava ISPM 15 -standardin mukaista. Standardi vaatii, että puinen pakkausmateriaali on kuoretonta,käsiteltyä kasvintuhoojien torjumiseksi (lämpökäsittely 56 celsiusastetta 30 min) merkittyä standardin mukaisella merkinnällä.

Standardi on laadittu, jotta metsä- ja puutavaratuholaiset eivät leviäisi kansainvälisessä kaupassa käytettävän puisen pakkausmateriaalin välityksellä. Standardi on FAO:n laatima.

Jos yrityksesi käyttää puista pakkausmateriaalia EU:n ulkopuolisiin maihin vietävissä lähetyksissä, selvitä ennen vientiä vaatiiko vastaanottajamaa ISPM 15 -standardin mukaisen käsittelyn ja merkinnän.

Soita 019 512271 tai jätä soittopyyntö